Bucsky Péter
Közúton a Selyemúton: Kína nyitottsága még várat magára
Absztrakt
A kínai Egy Övezet Egy Út (One Belt One Road, OBOR) kezdeményezés 2013-as bejelentése óta tanulmányok sokasága foglalkozott az ennek hatására átalakuló geopolitikai viszonyokkal, a lehetséges új infrastruktúra fejlesztésekkel és ezek várható gazdasági hatásaival. Jelentős hangsúlyt kapott a Kína és Európa közti vasúti konténeres áruszállítás is. A figyelmet azonban elkerülte, hogy a közúti áruszállítás Kína és a szomszédos országok között továbbra is bonyolult, lassú és nehézséges. Hiába a legolcsóbb és leggyorsabb infrastruktúra fejlesztési lehetőség a közutak építése vagy modernizálása, Közép-Ázsiában ez még igen sok kívánnivalót hagy maga után. Mindezek eredményeképpen nem lehet egységes eurázsiai közúthálózatról és közúti áruszállításról beszélni, ráadásul a fejlesztési igények nagy része nem is az infrastruktúra kapcsán merül fel, hanem a szabályozás egyszerűsítésére és a nemzetközi együttműködés elmélyítésére vonatkoznak. Ebben azonban Kína nem vesz aktívan részt, a közúti áruszállítás Kína és a szomszédos országok között nemzetközi összevetésben bonyolult, drága és időigényes.
Kulcsszavak
közlekedés, közút, Kína, Közép-Ázsia, infrastruktúra
Bucsky Péter 2020: Közúton a Selyemúton: Kína nyitottsága még várat magára. Területfejlesztés és Innováció, 13(1-2) pp. 12-30.